PRIMERA ACTIVITAT
· Títol: Endinsem-nos a Mallorca!
· Durada: 4 sessions d'una hora (a cada classe es treballarà un dels aspectes)
· Material: ordinador i material per escriure i pintar.
· Organització alumnat: individual.
· Objectius:
- Conèixer la geografia, el clima, la població i la gastronomia de l'illa.
- Ser capaç d'interpretar i elaborar un climograma.
- Buscar i seleccionar correctament la informació necessària.
- Situar en un mapa les principals unitats de relleu de l'illa.
- Arribar a conclusions a partir de la reflexió.
- Tractament de la informació i competència digital: Amb aquesta activitat els alumnes hauran de cercar, seleccionar, validar i organitzar la informació que necessitin per dur a terme la tasca, i ho hauran de fer utilitzant les noves tecnologies.
- Competència matemàtica: Aquesta competència es desenvolupa a partir de la creació d'un climograma i de l'anàlisi d'un gràfic.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquest cas els alumnes han de conèixer-se a si mateixos i han de tenir autoestima per tal de poder desenvolupar capacitats personals com la creativitat. l'autocríticas, la capacitat d'elegir i de calcular riscos i d'assumir-los.
- Competencia en el coneixement i la interacció amb el món físic: Un dels apartats d'aquesta activitat tracta la georgrafia de Malllorca i per tant els nens i nenes n'han de ser uns bons coneixedors per poder respondre les preguntes proposades.
- Competència social i ciutadana: Amb la realització d'aquesta tasca l'alumne coneix trets socials i característics d'una altra regió. Alhora adquireix un sentiment globalitzat de ciutadania molt important a dia d'avui.
·Avaluació: Per tal d'avaluar aquesta activitat, el mestre es fixarà en el desenvolupament dels alumnes: si han treballat bé, si han mostrat interès, si s'han organitzat correctament, etc. A més, per poder examinar els coneixements i els continguts adquirits es proporciona una graella d'avaluació amb uns ítems de cada apartat en concret. Per poder accedir-hi, feu clic aquí.
SEGONA ACTIVITAT
· Títol: Viatgem a Mallorca!
· Durada: 3 sessions d'una hora.
· Material: un ordinador, una cartolina gran per grup i retoladors.
· Organització de l'alumnat: grups de quatre persones.
· Objectius:
- Prioritzar les destinacions més importants de l'illa. Conscienciar-se de la dificultat d'organitzar un viatge.
- Treballar cooperativament.
- Conèixer l'illa des d'una vessant pràctica.
- Competència comunicativa, lingüística i audiovisual: Amb aquesta segona activitat els alumnes intereccionen oralment, dialogen, interactuen, expressen opinions i escolten als companys. Finalment es posen d'acord per escollir l'opció més rendible i l'exposaran, oralment, davant la resta de la classe.
- Tractament de la informació i competència digital: Amb aquesta activitat els alumnes hauran de cercar, seleccionar, validar i organitzar la informació que necessitin per dur a terme la tasca, i ho hauran de fer utilitzant les noves tecnologies.
- Competència matemàtica: Aquesta competència es desenvolupa a partir dels càlculs que els alumnes han de dur a terme a l'hora de fixar els preus.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquest cas els alumnes hauran de desenvolupar habilitats socials per treballar en equip, i alhora hauran de ser capaços d'aportar noves idees per a la realització de la tasca.
- Competencia en el coneixement i la interacció amb el món físic: Aquesta activitat comporta el coneixement de l'illa per tal de poder escollir aquells llocs més adequats per visitar.
- Competència social i ciutadana: Amb la realització d'aquesta tasca l'alumne coneix trets socials i característics d'una altra regió. Alhora adquireix un sentiment globalitzat de ciutadania molt important a dia d'avui.
· Explicació: Imagineu que teniu una agència de viatge i que heu de preparar una estada a l'illa per a un grup d'estudiants: tot el que han de visitar, on poden anar a menjar, quines activitats poden fer... Per fer-ho, us haureu d'organitzar en grups de quatre persones i treballar cooperativament, ja que després cada grup exposarà la seva proposta davant la resta de la classe i s'elegirà la millor.
· Avaluació: Per tal d'examinar aquesta activitat el professor ha de tenir present diverses coses. Primer de tot es fixarà si la proposta que presenten és factible a la vida real, és a dir, si es pot dur a terme de manera coherent en l'actualitat. Un altre dels punts que ha de tenir en compte és que la proposta compleixi amb els requisits demanats, és a dir, que sigui econòmica, sostenible, que la durada sigui la demanada, etc. El professor també ha de valorar el document escrit: si està ben organitzat, si hi ha tota la informació, si el llenguatge és l'adequat...; i el póster informatiu. D'aquest últim, observarà sobretot si és atractiu i si han estat capaços de seleccionar la informació més rellevant i sintetitzar-la. Finalment, el docent també avaluarà el treball del grup,és a dir, com ha funcionat aquest, si hi ha hagut cooperació, si s'han ajudat entre ells, si han estat capaços de solucionar els conflictes, etc.
A continuació us proposem una pauta dels aspectes en els que us heu de fixar per poder preparar una bona sortida:
Penseu que heu de crear un document explicant tota la vostra proposta: què fareu cada dia, els diners que teniu pensat gastar, etc., que enviareu per correu electrònic al vostre professor. Aquest arxiu no pot superar les cinc pàgines i s'ha de fer mitjançant el word.
A continuació haureu de preparar un póster o un tríptic amb una cartolina gran per poder presentar la vostra proposta a la resta de la classe. Així que deixeu volar la vostra imaginació i sigueu ben creatius!
Estem convençuts que amb tot el que heu après en els apartats anteriors, sereu capaços de planificar un viatge ben divertit! Tot i això, podeu consultar les pàgines web que hi ha a continuació per aconseguir més informació:
· https://www.balearia.com/wps/portal/comercial
· http://www.mallorcaworld.net/
· http://www.infomallorca.net/
· http://www.fomentmallorca.org/es/index.php
· http://www.viajesyvacaciones.es/es/mallorca/turismo-visitar-3
TERCERA ACTIVITAT
· Títol: Fem memòria jugant!
· Durada: 30 minuts
· Material: No requereix cap mena de material especial.
· Organització de l'alumnat: individual
· Objectius:
- Recordar els continguts treballats a partir del joc.
- Utilitzar els passatemps com a recurs didàctic.
- Tractament de la informació i competència digital: Amb aquesta activitat els alumnes hauran fer us de les noves tecnologies per tal de cercar la informació necessària i poder completar la tasca.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquest cas els alumnes han de poder desenvolupar capacitats personals com la imaginació i la memòria per a dur a terme l'activitat.
- Competència social i ciutadana: Amb la realització d'aquesta tasca l'alumne coneix trets socials i característics d'una altra regió. Alhora adquireix un sentiment globalitzat de ciutadania molt important a dia d'avui.
· Avaluació: L'avaluació d'aquest exercici és molt senzilla. El mestre només ha de comprovar que els alumnes hagin estat capaços de trobar els dotze noms dels municipis de l'illa a la sopa de lletra, i que hagin pogut completar els mots encreuats a partir de les pistes proporcionades. Tot i això també pot fixar-se en aspectes importants mentre els alumnes resolen la tasca, així doncs, a partir de l'observació, ha de mirar si ha treballat de forma organitzada, si el temps per solucionar-los ha estat l'adequat, quines estratègies ha utilitzat, etc.
· Recurs: Feu clic aquí QUARTA ACTIVITAT
· Títol: Una mà de llegendes!
· Durada: 2 sessions d'una hora
· Material: un ordinador
· Organització alumnat: tres grups de 5 persones (flexible)
· Objectius:
- Conèixer alguna llegenda típica de Mallorca
- Treballar cooperativament
- Apropar-nos a l'ús de les noves tecnologies
- Ser creatiu
- Consienciar a l'alumnat de la importància de les llegendes com a element cultural d'un lloc determinat
- Competència comunicativa, lingüística i audiovisual: Amb aquesta segona activitat els alumnes intereccionen oralment, dialogen, interactuen, expressen opinions i escolten als companys. Finalment es posen d'acord per escollir l'opció més rendible i l'exposaran, oralment, davant la resta de la classe.
- Tractament de la informació i competència digital: Amb aquesta activitat els alumnes hauran de cercar, seleccionar, validar i organitzar la informació que necessitin per dur a terme la tasca, i ho hauran de fer utilitzant les noves tecnologies.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquest cas els alumnes hauran de desenvolupar habilitats socials per treballar en equip, i alhora hauran de ser capaços d'aportar noves idees per a la realització de la tasca.
- Competència social i ciutadana: Amb la realització d'aquesta tasca l'alumne coneix trets socials i característics d'una altra regió. Alhora adquireix un sentiment globalitzat de ciutadania molt important a dia d'avui.
· Explicació: Per fer aquesta activitat haureu de dividir la classe en tres grups. Es tracta de que aneu a aquest enllaç i que cada grup esculli una de les llegendes que us proposem. L'haureu de llegir i entendre-la bé perquè després, a través de les eines que us ofereix la pàgina una mà de contes haureu de fer una sèrie de dibuixos a l'ordinador per explicar la llegenda a través d'imatges. Heu de fer servir la vostra originalitat i treballar bé amb el grup perquè el vídeo que creereu l'haureu de presentar davant dels vostres companys, i ha de ser correcte i original. Sort i a per la feina!
· Avaluació: Per tal d'avaluar l'activitat el docent tindrà en compte diversos aspectes:
CINQUENA ACTIVITAT
· Títol: Treballem el croquis!
· Durada: 3 sessions d'una hora
· Material: paper, llapis, colors i fotografia adjunta
· Organització alumnat: grups de sis persones
· Objectius:
- Aprendre a fer croquis
- Treballar la creativitat
- Fomentar el treball cooperatiu
- Tenir cura del medi
- Competència comunicativa, lingüística i audiovisual: Amb aquesta segona activitat els alumnes intereccionen oralment, dialogen, interactuen, expressen opinions i escolten als companys. Finalment es posen d'acord per escollir l'opció més sostenible.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquest cas els alumnes hauran de desenvolupar habilitats socials per treballar en equip, i alhora hauran de ser capaços d'aportar noves idees per a la realització de la tasca.
- Competencia en el coneixement i la interacció amb el món físic: Aquesta activitat comporta el coneixement de l'illa per tal de poder crear un croquis que d'una Mallorca més sostenible.
- Competència social i ciutadana: Amb la realització d'aquesta tasca l'alumne coneix trets socials i característics d'una altra regió. Alhora adquireix un sentiment globalitzat de ciutadania molt important a dia d'avui.
· Explicació: Imagineu que treballeu a l'ajuntament de Mallorca, a l'apartat que té cura del medi ambient, i que us han encarregat que feu un disseny de com hauria de ser l'illa en un futur perquè sigui més sostenible. Per tal de dur a terme la tasca serà necessari que dividiu la classe en grups de sis persones. Cada grup disposarà d'una fotografia d'una part de l'illa (la mateixa imatge per cada grup) i a partir d'aquesta, haureu de fer un croquis de la zona i un altre més creatiu on es pugui observar una Mallorca més sostenible. Ja heu pensat com fer-los? Segur que la classe quedarà ben decorada quan els pengem a les parets!
· Avaluació: Per tal d'avaluar aquesta cinquena activitat, caldrà que el mestre adopti un paper actiu i d'observació durant la realització de la tasca, d'aquesta manera evitarà perdre's qualsevol detall que pugui ser rellevant en el procés de treball dels alumnes. A més, per tal de poder examinar l'activitat, serà necessari que el docent tingui en compte si els alumnes han assolit els coneixements relacionats amb la realització del croquis: si han sabut plasmar la proposta, si han establert relacions entre els diferents elements del paisatge, etc. Tot i això, també ha de tenir en compte si el grup ha treballat cooperativament, si la proposta del croquis sostenible té sentit, és a dir, si es podria aplicar a la vida real o si els alumnes han estat creatius a l'hora de realitzar-los.
SISENA ACTIVITAT
· Títol: Busquem solucions!
· Durada: 1 sessió d'una hora
· Material: paper, llapis, ordinadors.
· Organització alumnat: en grups de quatre persones
· Objectius:
- Treballar l'expressió escrita
- Conèixer el format d'una carta formal.
- Saber identificar els problemes del medi ambient
- Trobar solucions per aquests.
- Fomentar el treball cooperatiu
- Saber argumentar i defensar una posició
- Competència comunicativa, lingüística i audiovisual: Amb aquesta segona activitat els alumnes intereccionen oralment, dialogen, interactuen, expressen opinions i escolten als companys. Finalment es posen d'acord per escollir l'opció més rendible i l'exposaran, oralment, davant la resta de la classe.
- Tractament de la informació i competència digital: Amb aquesta activitat els alumnes hauran de cercar, seleccionar, validar i organitzar la informació que necessitin per dur a terme la tasca, i ho hauran de fer utilitzant les noves tecnologies.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquest cas els alumnes hauran de desenvolupar habilitats socials per treballar en equip, i alhora hauran de ser capaços d'aportar noves idees per a la realització de la tasca.
- Competencia en el coneixement i la interacció amb el món físic: Aquesta activitat comporta el coneixement de les problemàtiques de l'illa per a poder posar-hi solució.
- Competència social i ciutadana: Amb la realització d'aquesta tasca l'alumne coneix trets socials i característics d'una altra regió. Alhora adquireix un sentiment globalitzat de ciutadania molt important a dia d'avui.
· Explicació: Imagineu que sou membres d'una associació que treballa per al medi ambient. Des de l'ajuntament se us proposa que a partir d'alguns dels problemes que han aparegut a l'illa ens els últims anys els envieu una carta amb les possibles actuacions de millora que més tard haureu d'exposar en el ple. Haureu de formar grups de quatre persones i cada un d'aquests treballarà una de les problemàtiques següents:
Pel que fa a l'activitat en primer lloc us haureu de reunir tots els membres del grup per tal de fer una pluja d'idees pensant en les possibles solucions. A partir d'aquesta haureu de veure quines són les actuacions més adients i valorar si poden ser factibles a la realitat. Així doncs, un cop hageu triat les més adequades haureu d'escriure la carta a l'ajuntament explicant quines propostes de millora heu trobat. Després haureu de preparar unes exposicions per fer davant dels vostres companys simulant que esteu en el ple. Finalment discutireu entre tots les propostes a les que heu arribat: si us semblen adequades o inadequades, si trobeu que n'hi ha de millors, etc.
Per a veure en quina situació es troba l'illa en cada problemàtica podreu consultar els ordinadors. A més aquí us proporcionem alguns recursos que us poden ser útils:
- http://www.webverd.com/
- http://www.mallorcaonline.com/info/transpos.htm
- http://www.infomallorca.net/index.es.html
Avaluació: Per tal d'avaluar l'activitat el docent tindrà en compte diversos ítems. A més a més el professor pot afegir un altre apartat d'observacions per tal d'anotar aspectes més concrets:
- http://www.mallorcaonline.com/info/transpos.htm
- http://www.infomallorca.net/index.es.html
Avaluació: Per tal d'avaluar l'activitat el docent tindrà en compte diversos ítems. A més a més el professor pot afegir un altre apartat d'observacions per tal d'anotar aspectes més concrets:
SETENA ACTIVITAT
· Títol: Fem de reporters!
· Durada: 5 sessions d'una hora
· Material: llapis, colors, retoladors, cartolines, càmera de vídeo i ordinador
· Organització alumnat: en grups de 6 alumnes
· Objectius:
·Recurs, explicació i avaluació: Cliqueu aquí· Títol: Fem de reporters!
· Durada: 5 sessions d'una hora
· Material: llapis, colors, retoladors, cartolines, càmera de vídeo i ordinador
· Organització alumnat: en grups de 6 alumnes
· Objectius:
- Treballar el format de la notícia.
- Entendre la situació actual de l'illa a partir d'analitzar alguns dels esdeveniments més importants que hi han tingut lloc.
- Comparar com han canviat els mitjans de comunicació.
- Desenvolupar la capacitat de selecció i anàlisi de la informació.
- Posar en pràctica la trasposició didàctica com a mètode d'aprenentatge i d'organització del coneixement.
- Utilitzar correctament les noves tecnologies.
- Treballar cooperativament.
- Competència comunicativa, lingüística i audiovisual: Amb aquesta segona activitat els alumnes intereccionen oralment, dialogen, interactuen, expressen opinions i escolten als companys. Finalment es farà una representació davant la resta de companys.
- Tractament de la informació i competència digital: Amb aquesta activitat els alumnes hauran de cercar, seleccionar, validar i organitzar la informació que necessitin per dur a terme la tasca, i ho hauran de fer utilitzant les noves tecnologies.
- Competència d'autonomia i iniciativa personal: En aquest cas els alumnes hauran de desenvolupar habilitats socials per treballar en equip, i alhora hauran de ser capaços d'aportar noves idees per a la realització de la tasca.
- Competència social i ciutadana: Amb la realització d'aquesta tasca l'alumne coneix trets socials i característics d'una altra regió. Alhora adquireix un sentiment globalitzat de ciutadania molt important a dia d'avui.